Duikcursus - Reisverslag uit Ban Hat Sai Ri, Thailand van Wies Rebel - WaarBenJij.nu Duikcursus - Reisverslag uit Ban Hat Sai Ri, Thailand van Wies Rebel - WaarBenJij.nu

Duikcursus

Blijf op de hoogte en volg Wies

27 Juni 2015 | Thailand, Ban Hat Sai Ri

Dinsdag vertrek van Koh Samui naar Koh Tao. Na een uurtje met de taxi, drie uur wachten en twee uur op de boot eindelijk aangekomen op het eiland. Van tevoren had ik op internet al een beetje gekeken naar een goede duikschool en aangezien het qua prijs allemaal niet zoveel van elkaar af lag, heb ik voor de grootste/meest bekende gekozen. Na aankomst met de boot was ik op zoek naar een taxi maar stond al een man klaar met een bordje 'Ban's Diving School', bleek dat er dus een gratis taxiservice bij zat. Heel prettig, is weer mooi meegenomen. Bij het resort aangekomen werd m'n tas uit de auto gehaald en werd nog net niet op handen gedragen naar de receptie. Liepen twee mannen mee en alles was echt perfect geregeld. Een kamer voor vier dagen is inclusief bij het duiken en heb dus een eigen kamer in het resort, zonder airco maar met ventilator.

Woensdag overdag een beetje rondgelopen en het eiland verkend. De cursus startte om 17:00 en ik wist dat dit alleen maar theorie zou zijn, dit was echt heftiger dan ik had gedacht. We hebben een korte introductie gehad en daarna 3 uur lang alleen maar filmpjes gekeken met instructies waarbij je vragen moest beantwoorden. Aangezien het allemaal Engels is en er veel duik-termen bijzaten was dit lastig om te begrijpen, heb vooral goed geluisterd bij het woord 'important'. Het is een groep van 9 cursisten en 2 instructeurs. De hoofdinstructeur is Andrew. Een grote, gespierde, blonde, Amerikaanse duik-hunk. Bij de eerste bijeenkomst een Duits meisje ontmoet, Sophie. We zijn voor het duiken ook 'buddies', dit is nodig bij het duiken aangezien je elkaar dan kunt helpen. We hebben na de cursus een drankje gedronken en een hapje gegeten. Later haakte de twee meisjes uit Tsjechië van de jungletour (heten allebei Tereza) aan, die waren ook naar Ko Tao gekomen, en een van de Amerikaanse jongens uit de jungle. Zo leuk dat je iedereen weer terugziet. Wat cocktails gedronken aan het strand en bijgekletst.

Donderdagochtend om 08:30 moesten we weer aanwezig zijn in het klaslokaal voor weer 3 uur lang theorie inclusief een kleine quiz. Allemaal weer erg lastig te begrijpen maar wel met de hoop dat het in praktijk beter te begrijpen is. Woensdag had ik een hele grote zak met was ergens heengebracht en dat kon ik donderdagmiddag weer opgevouwen en wel ophalen, en dat voor €2,10!. 's Middags met Sophie geluncht en om 13:00 begon het duiken in het zwembad. Dit was van 13:00 tot 18:00, heel intensief. Veel geleerd! Wat te doen als je zuurstof op is, maskers op en af in het water, overschakelen naar je andere zuurstof, wat te doen als je buddy zich niet goed voelt, verschillende duiktechnieken, wat te doen als er water in je bril zit: hebben alle scenario's een keer gedaan. En vooral: ademen onder water. Is toch anders dan de snorkel. Kan me de eerste ademhaling goed herinneren, ontzettend gaaf en beetje spannend gevoel. Na deze lange sessie was het tijd voor wat rust. We hadden afgesproken met de Tereza's, twee Amerikaanse jongens van de jungletour, twee Engelse jongens die ik ontmoet had in Koh Samui en de Duitse Sophie van de duikcursus. Het is zo leuk om dan samen wat te eten met zo'n diverse groep, iedereen klikt meteen met elkaar en er is veel te vertellen. Uiteindelijk de avond geëindigd op het strand, er is overal muziek en gezelligheid dus hebben ons goed vermaakt. Misschien was het een minder goed idee om zingend en dansend in de zee een 'grouphug' te doen want we vielen om en lagen dus met kleding en al in het water. Had mijn mobiel expres in m'n kamer gelaten deze avond, misschien word ik ooit toch verstandig :-)

Vrijdagochtend, dag 3 van de cursus, begon met verzamelen om 07:15. Spullen pakken en de boot op, was wel stiekem een klein beetje nerveus. Een hele grote boot met ongeveer 6 verschillende duikgroepen. Laatste materiaal check en naar 'Japanese Garden' gegaan, een goede plek om de eerste duik te maken. Dit was 10 meter diep en echt prachtig. We zijn opgesplitst en mijn groepje bestond uit vier leerlingen en twee instructeurs, een heel veilig gevoel. De eerste sprong van de boot was heel tof, letterlijk en figuurlijk een sprong in het diepe. Daarna laat je je ingebouwde zwemvest leeglopen en zakt langzaam naar de bodem, hebben ook veel manieren geleerd om te 'equalizen' zodat je oren niet pijn gaan doen.
Ik kan lastig beschrijven wat ik allemaal heb gezien maar ik heb m'n ogen uitgekeken. Een hele mooie blauwe zee, wit zand, heel veel kleuren koraal en veel verschillende soorten vissen. Echt zoals je het in filmpjes ziet. Later vertelde mijn instructeur dat we vooral de 'Red Breated Wasse', 'Parrotfish' en de 'Butterflyfish' hebben gezien. Je zwemt wat rond, hebben verschillende soorten oefeningen moeten herhalen en vooral kennisgemaakt met het echte duiken. Toch wel beetje spannend dat je voor een oefening je duikbril af moet zetten en je zuurstof uit je mond moet halen maar heb het allemaal overleefd. Na drie kwartier terug op de boot en na een korte break begon de tweede duik. Dit was in het gebied de 'White Rock', ook heel prachtig maar het zicht was wat minder. Zodra je meer naar de bodem zwom was er wel veel te zien, dit keer 12 meter diep gedoken. De vissen die we vooral hebben gezien waren de 'Giant Grouper' (is de moeite waard om even te Googlen!), 'Blue Ringed Angelfish', 'Longfin Bannerfish' en veel 'Christmastree Worms'. Deze laatste zijn zoals de naam het zegt kleine kerstboompjes in alle kleuren, als je in je vingers knipt dan gaan ze dicht. Alles wat we elkaar duidelijk willen maken moet met gebaren, er zijn er ontzettend veel. Zo is de duim omhoog bijvoorbeeld dat we terug gaan naar boven maar aangezien het er zoveel waren dacht ik dat de instructeur bedoelde dat ik het goed deed en zwom vol trots door terwijl de rest al naar boven ging, klein misverstandje. Verder is alles goed gegaan en echt een fantastische dag gehad. 's Middags weer drie uur lang theorie gehad en ons examen. Vijftig vragen in het Engels over het duiken: was nogal wat maar gelukkig wel gehaald! 's Avonds op het strand gegeten met de twee Tereza's en Sophie. Ik had een curry besteld en benadrukt 'no spicy!'. Waarschijnlijk had deze beste man verstaan dat ik het heel spicy wilde want heb het met hoesten en tranen over m'n wangen opgegeten. Moet zeggen dat ook niet heel veel gewend wat betreft pittig eten ben maar was uiteindelijk toch wel heel lekker!

Zaterdag was de laatste dag van de duikcursus. Weer om 07:00 verzamelen, aangezien er maar 4 nachten inclusief waren en ik een dag eerder had ingecheckt kan ik vanavond in de kamer van Sophie slapen. We hebben twee duiken gedaan vandaag. De eerste was weer in 'White Rock' en dit keer 18 meter diep. We hebben geleerd hoe de duikcomputer en het compas werkt en hier mee gedoken. De 'Triggerfish', 'Scribbled Filefish' en de 'Blue Spotted Trout' gezien. En natuurlijk veel heel scholen met kleine visjes. Mijn zuurstof was na 30 minuten op dus ben naar boven gegaan. Mijn instructeur zei dat dit komt omdat ik heel enthousiast aan het rondzwemmen ben en daardoor veel zuurstof gebruik, misschien ook door de vele koprollen, handstanden en trucjes onder water. De tweede duik was 18 meter en dit keer in de 'Red Rock'. Ze hadden verteld dat het mogelijk was om slangen te zien hier maar daar moest je veel geluk voor hebben. Wij hadden als enige groepje geluk en hebben de 'Banded Sea Snake' gezien, heel erg groot en gaaf om te zien. Ook de 'Giant Pufferfish' gezien. Op de terugweg zei een andere instructeur dat hij nog nooit zo'n duiker heeft gezien, hij kon het enthousiasme wel waarderen. Voelde me ook echt als een vis in het water, misschien moet ik maar een baantje zoeken ergens als vis: ik wist wel dat ik m'n roeping eerder nog niet had gevonden! :-) Toen we terugkwamen wat handtekeningen gezet en ik heb mijn PADI gehaald, ben nu een gecertificeerde open water duiker!

Vanavond is er een studentendiner voor alle cursisten en gaan we de video bekijken. Vandaag was er de hele dag een fotograaf mee dus zal gaaf zijn om te zien! Ben ontzettend blij dat ik dit heb gedaan, hele ervaring rijker!


  • 27 Juni 2015 - 09:04

    Pappa:

    Gefeliciteerd met je PADI ! Leuk hoor , kan weer op je cv erbij. Wat moet dat mooi zijn onder water zeg. Mooi verhaal van die duim ! Ik kijk weer uit naar je volgende update Dag lieverd

  • 27 Juni 2015 - 09:55

    Mark Koenders:

    Hallo Wies,

    Hartelijk gefeliciteerd met je PADI. Duiken is leuk want er gaat dan op eens een hele andere wereld voor je open. Ik heb in 1996 mijn PADI behaald in Curaçao.

    Groetjes van Mark Koenders.

  • 27 Juni 2015 - 13:03

    Oma:

    Hoi lieverd,ben net terug van vakantie en heb gelijk mijn iPad aangezet,moet eerst je verhalen lezen en dan spullen boven halen. De duikervaring heb ik gelezen,gefeliciteerd en wat een geweldige ervaring. Ga straks verder alvast veel lieve knuffels van Omi

  • 28 Juni 2015 - 23:59

    Petra :

    Gedeliciteeeeeerd met je diploma!! Superleuk om te lezen van je enthousiastme en je kunstjes onder water hahaha, echt zoals ik je ken! Ik vind het heerlijk om je verhalen te lezen vriendin, blijf het vooral lekker veel doen! xx

  • 29 Juni 2015 - 13:16

    Elise :

    Leuk wies! Dat je maar veel duiken mag maken;) X

  • 29 Juli 2015 - 08:44

    Annemiek:

    Leuk Wies, kunnen we samen een keer gaan duiken

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wies

Actief sinds 27 Mei 2015
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 18595

Voorgaande reizen:

10 Juni 2015 - 16 Januari 2016

Thailand en Australie

Landen bezocht: