Eerste week down under! - Reisverslag uit Maidstone, Verenigd Koninkrijk van Wies Rebel - WaarBenJij.nu Eerste week down under! - Reisverslag uit Maidstone, Verenigd Koninkrijk van Wies Rebel - WaarBenJij.nu

Eerste week down under!

Blijf op de hoogte en volg Wies

20 Juli 2015 | Verenigd Koninkrijk, Maidstone

Kreeg al van een aantal mensen de vraag: waar blijft je blog? Ik wilde even wachten tot dit weekend voorbij was zodat ik erover kon schrijven. Ik zal proberen soms wat te schrijven, voor nu veel leesplezier!

De eerste week was vooral heel erg wennen en proberen zo veel mogelijk te regelen en thuis te voelen. De meiden die ik de eerste dag op de uni had ontmoet ben ik veel mee opgetrokken. Vrijdag hebben we met z'n allen afgesproken om een dagje naar de stad te gaan. Hier een ticket gekocht voor de tourbus en veel van de stad gezien. Geëindigd in Docklands waar twee maanden lang elke vrijdag een vuurwerkshow is, gaan we zeker vaker heen. Veel toeristen, leuk sfeertje, mooi vuurwerk en overal muziek. Daarna in een skybar op een heel hoog gebouw een gluhweintje gedronken onder de heater: is toch echt winter!

Op 10 minuten lopen van de studentvillage zit Highpoint, dit is het twee na grootste winkelcentrum van Victoria (de staat waar ik in woon). En álles te vinden hier, zelfs winkels met puppy's in de etalage. Hier dus m'n borden, bestek, glazen, waterkoker, pannen en andere spullen gekocht. Kwam hier in een kamer met alleen een kast, bed, bureau en stoel dus was ook wel nodig. Een van de eerste dagen had ik een pizza in de oven gedaan maar toen hij klaar was besefte ik dat ik geen bord en bestek had, dan is een hete pizza eten nog best lastig. Gelukkig een Australisch huisgenootje waar ik wat van mocht lenen. In de village zijn er huizen met verschillende kleuren, van elke kleur zijn er vier gebouwen. Ik woon in de donkerrode huizen met de naam 'Endeavour' en hebben dus ook een facebookgroep met de Endeavour Vikings, later in het jaar gaan er onderling sport en spelcompetities plaatsvinden tussen de huizen. Met je kleur deel je twee keukens en ik deel met 2 anderen een badkamer. Mijn eigen gebouw heet Elgin. Ik probeer langzamerhand m'n kamer steeds meer op te vrolijker. Heb ik ook een visje, William, gekocht met een mini-aquarium: ben ik toch niet altijd alleen. Ik ben ook druk op zoek geweest naar een baantje in Highpoint, zo gigantisch veel winkels dat dat wel moest lukken. Helaas zochten veel winkels alleen mensen voor kerst of fulltime.

Afgelopen week heb ik me vaak alleen gevoeld. Had natuurlijk wel al wat nieuwe vriendinnetjes maar je moet toch alles zelf regelen. Vooral zaterdag: in Nederland was de hele familie bij elkaar en hebben we geskypt, toch lastig dat ik dan helemaal hier zit en je het liefst door de ipad heen wilt kruipen. Mijn ouders hadden een klein cadeautje in m'n tas gedaan en ik mocht het pas openmaken als ik het een beetje moeilijk had en thuis miste. Was wel trots dat dit in Thailand dicht is gebleven maar deze heb ik toen opengemaakt. Een hele lieve brief met een foto van m'n ouders & Pien. Ook zat Toos met wat ti-raps in dit cadeautje, m'n knuffel van vroeger die ik dan aan m'n backpack kon vastmaken. Ook hadden m'n ouders toen ik in Thailand was al een pakketje opgestuurd en die kreeg ik na een halve week in Melbourne binnen. Ontzettend fijn om na een lange tijd weer wat van m'n eigen spullen te hebben en lekkere warme truien! Als echte international ook een trui van de uni gekocht.
We hebben met de groep vriendinnen afgesproken elke week samen te koken: dinsdag was de eerste keer. Uiteindelijk waren we met acht en hebben pasta gemaakt. Na afloop beerpong gespeeld en wat andere spelletjes geleerd uit andere landen. Later kwamen er nog wat mensen uit andere gebouwen bij en uiteindelijk met ongeveer 20 mensen spelletjes gedaan en drankjes gedronken, vooral leuk dat er zoveel verschillende nationaliteiten zijn. In de groep zitten vier andere meiden die ook in de village wonen dus eten vrijwel elke avond samen. Is nu vaak voorgekomen dat iedereen zelf wat meeneemt maar het samen opeten, is toch gezelliger. Ook heb ik hardloopschoenen gekocht en al wat kilometers gemaakt in Melbourne. Er is ook een gratis sportschool in de village dus hier ook al heengeweest, ga vanavond weer.

Afgelopen weekend was de 'Orientation Trip', hier konden maar 50 studenten zich voor aanmelden en was snel vol. Vrijdagochtend moesten we vroeg verzamelen en werden opgepikt door een grote touringcar. Onderweg werden er broodjes gehaald bij de Subway en zijn we naar Bells Beach gereden, een heel mooi strand met mooi uitkijkpunt. Regende ontzettend hard maar toch prachtig om te zien. Met de bus reden we een lang stuk langs de zee en vanuit de bus een walvis gezien, zwom een stukje mee. Daarna doorgereden naar Lorne, dit is de plek waar we het hele weekend zijn gebleven. Sliepen in een klein bungalowpark met bungalows voor vijf personen. Volgende activiteit op de planning was surfen! Nog nooit gedaan maar dit was echt fantastisch, dit was op een van de stranden die het beste wordt aangeschreven om te leren surfen. Na een korte uitleg de zee ingegaan, met wetsuit gelukkig want was maar 5 graden. Deze sessie duurde twee uur lang en heb echt de volle twee uur genoten. Dit gevoel is echt niet te beschrijven. Er komt een hele grote golf van achter je onder je board, neemt je mee, je gaat staan en het voelt alsof je vliegt. Uiteraard was dit in het begin lastig maar als je het eenmaal onder de knie had was het fantastisch. Pas na twee ongeveer twee uur weer op temperatuur maar was het helemaal waard. 'S avonds zijn we uiteten geweest met de groep, keuze uit vier pasta's en gekletst met iedereen. Later op de avond een pre-party in een van de bungalows en daarna gaan stappen. Er was nog een universiteit uit Melbourne die een weekend met internationals had dus die kwamen we tegen tijdens het stappen. Lorne is een heel klein dorpje met maar één hoofdstraat, normaal dus weinig te beleven maar aangezien we met een groep van ongeveer 80 waren was dit een groot feestje.
Zaterdagochtend begon lekker sportief. We hebben 2,5 uur lang een Australian Football-clinic gehad. Dit werd gegeven door twee oud-topspelers en was ontzettend leuk. Na wat geoefend te hebben gooien, vangen en schoppen zijn we in teams dit gaan spelen. Er zijn twee 'goals' en binnen een goal kun je verschillende punten verdienen. Mocht het je dus lukken om het midden van het goal te scoren krijg je meer punten dan de buitenkant. Het grappige is dat je vanaf de ene kant van het veld de bal in het goal aan de andere kant van het veld mag schoppen. Heel veel bijzondere regels maar een hele leuke en fanatieke sport. Hierna in een heel idyllisch restaurantje aan het strand geluncht en genoten van de zon die ik voor het eerst sinds ik in Melbourne ben heb gezien. Later in de middag stond er een natuurwandeling op het programma en werden we in drie groepen verdeeld. Onze reisleidster was zo'n echte natuurfan, de vrouwelijke 'Freek in het wild'. Als je een vraag stelde dan stonden we stil en kreeg je er álles over te weten, leuk om te zien dat ze hier zoveel passie voor had. Dit was waarschijnlijk de reden dat onze groep er niet de geplande 2 uur over heeft gedaan maar 4,5 uur. Wel ontzettend mooie natuur en voor het eerst koala's, een cook-a-burra en kangaroos in het wild gezien. 'S avonds met de groep hamburgers gegeten, weer pre-party gehad en gaan stappen. Deze avond wat locals gesproken en dat Australische accent is soms echt onverstaanbaar. Onze reisleidster vertelde bijvoorbeeld een verhaal en was heel enthousiast over de 'day-jay' van die avond, niemand wist wat dit was maar na het gevraagd te hebben bedoelde ze gewoon de DJ :)
Zondag vroeg opgestaan en hebben de Great Ocean Road gedaan, dit is een route langs de oceaan met mooie uitkijkpunten en de welbekende '12 Apostles'. Ontzettend mooie plekken gezien en veel natuur. In de avond weer terug en met een aardig clubje de bus terug gepakt naar de village, dat is vooral ook fijn aan het leven in de studentvillage, je hoeft bijna nooit alleen terug. Al met al een ontzettend leuke trip gemaakt. Heel veel nieuwe mensen ontmoet, een whatsappgroep met alle 50 voor als er ergens een feestje is, veel gezien en veel gedaan.

Vandaag, maandag, was de eerste dag op de VU. Ik heb vier verschillende vakken gekozen. Unpacking Sexualities, Healthy Activity Community and Wellbeing, Pedagogical Approaches for Developing Wellbeing in Schools & de laatste moet ik nog veranderen. Wilde eerst 'Bushwalking' doen maar bleek dat je daar 800 dollar extra voor moet betalen. Vanmorgen had ik het eerste college van 'Healthy, Activity, Community and Wellbeing'. Wist niet zo goed wat ik hiervan moest verwachten maar was echt heel erg interessant. Het was een groep met ongeveer 20 mensen en een hele vriendelijke lerares/professor. Tijdens deze periode gaan we leren hoe je kinderen les kunt geven over gezondheid en beweging, iets wat ook heel goed aansluit bij de pabo. Alle studenten die in die groep zaten deden zelf ook de opleiding voor leraar/lerares. Ik was de enige international en ze praten zo snel dat het soms lastig te volgen was. Ik ben na de les naar de lerares toegegaan om even te checken of ik alles goed had begrepen en dat was gelukkig zo. Over een paar weken komen er ook presentaties aan dus dat gaat nog een uitdaging worden! Wel hele fijne bevestiging dat ik een goed en passend vak heb gekozen.

Aangezien het leven hier echt be-la-che-lijk duur is moet ik echt op zoek naar een baantje. Ik ben vandaag gaan rondvragen op de uni of iemand een leuk baantje wist en iemand vertelde dat ze bij de VU bar nog mensen zochten. Dit is een grote koffie/lunch/bar gelegenheid in de universiteit, perfect dus qua locatie en ze waren enthousiast dus ze bellen binnenkort om een afspraak te maken voor een proefdag. Helemaal blij dat dit gelukt is, weer iets van de todo-list af. Intussen bezig geweest met een stage te regelen voor volgend jaar in Nederland. Ik had al iets geregeld maar daar was mijn eigen school het niet mee eens. Nu online 'gesolliciteerd' en gehoord dat ik in januari op gesprek mag komen, toch lastig zulke dingen te moeten regelen op 10.000 km afstand. Ik heb trouwens ook een nieuw australisch nummer, mocht je die graag willen moet je even aangeven!

Momenteel zit ik lekker te kauwen op een boterhammetje met speculaas-pasta. Afgelopen weken waren er 'dutch-treats' in de aanbieding dus dat maakte een hoop goed. Komende week ga ik ook meemaken hoe mijn andere vakken zijn. Morgen weer met de groep meiden (inmiddels 12) eten en donderdag gaan we stappen. Ik voel me steeds meer thuis, lief dat jullie de blog weer hebben gelezen: tot snel!


  • 20 Juli 2015 - 08:48

    Oma:

    Fijn om nu te weten dat het goed met je gaat tussen je medestudenten en je plaatsje wel gevonden hebt. Weer veel verschillende nationaliteiten meegemaakt. Wij moeten ons hart vasthouden als je terug bent,dat je nog meer spelletjes geleerd hebt.
    Kind wat maak jij veel mee,ik hoop dat je tijdens je trip ook veel foto s gemaakt hebt,kunnen we volgend jaar meegenieten. Veel liefs en tot een volgende keer.

  • 20 Juli 2015 - 10:15

    Melanie:

    Ha Wies, heerlijk om te lezen weer. Fijn dat je zoveel mensen ontmoet en zoveel leuke dingen doet. Hoop dat het lukt met het baantje, je kan ws wel wat geld gebruiken met al dat stappen

  • 20 Juli 2015 - 10:17

    Melanie:

    (Was nog niet klaar)
    Succes en plezier de komende tijd weer. Ik ben benieuwd naar je volgende verhalen.

  • 20 Juli 2015 - 10:18

    Pappa:

    Hoi lieverd, heerlijk om weer wat van je te lezen, mocht ook wel weer eens onderhand he , ha ha ha ! Fijn hoor dat je het zo naar je zin hebt en wat heb je al een hoop gezien en mensen leren kennen. En je vergeet gelukkig ook niet te feesten ! En nu maar hard studeren he want daar is het allemaal om begonnen (kan ik toch weer niet laten als vader en leraar ) maar vooral: heel veel plezier !!!!!!

  • 20 Juli 2015 - 14:47

    Mama:

    Hi lief meisje van mij!,

    Wat maak je toch weer een hoop mee! Wel fijn dat je nu in een regelmatiger leventje terecht komt. hierdoor zullen de vriendschappen ook hechter worden lijkt me! En een leuk baantje erbij om je banksaldo beetje aan te vullen zal ook niet verkeerd zijn, maar bovenal, goed voor je Engels en ervaring! Heel veel plezier lieverd en we volgen je op de voet!

  • 20 Juli 2015 - 16:03

    Fleur:

    Whaaa wat gaaf allemaal Wies, topperrrr ❤️

  • 20 Juli 2015 - 17:13

    Frits:

    heej Wies, je doet het goed hoor , en blijft leuk als ik weer een @ ontvang van de uw-reporter-down-under

    kan je iets met crowd-funding starten misschien zodat je financiële positie wat comfortabeler is ;-)

    veel plezier en succes meid!

    and ease with the boose so you don't barke at lawn and feel crook the next morning...
    tata

    (schijnt iets met aussies te maken te hebben :-)

    Miranda en Frits

  • 20 Juli 2015 - 22:48

    Toby:

    Superleuk, zo te lezen ga je helemaal je draai vinden daar.
    Have fun!

  • 23 Juli 2015 - 01:28

    Sander:

    Leuk om te lezen dat het daar zo goed gaat, hebt het goed voor mekaar meisje! Vast ook wel fijn om nu eindelijk weer een vast stekkie te hebben. Lekker genieten en succes met al je nieuwe vakken!

  • 23 Juli 2015 - 23:01

    Jokelien:

    Hoi Wies,

    Dit is allemaal wel heel anders dan 3 weken geleden zeg,. Je maakt wel veel mee Wies, naar de universiteit en werken. Maar gelukkig lees ik wel dat je veel plezier hebt en veel vrienden
    ontmoet en daar veel lol mee hebt. Geniet er maar lekker van. Liefs Har en Jook

  • 28 Juli 2015 - 21:07

    Annelise:

    Super fijn om te lezen mop! Nu kom je in een wat normaler ritme en dat is ook wel lekker denk ik, kan je een beetje je eigen plekje vinden en nog meer wennen. Ik hoop dat je nu als de studie begint wat minder eenzaam bent en lekker met die meidengroep leuke dingen doen! Dikke knuffel van mij!! <3<3<3

  • 22 Augustus 2015 - 12:26

    Annemiek:

    Wat voor stage had je geregeld? Bij ons op school?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wies

Actief sinds 27 Mei 2015
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 18602

Voorgaande reizen:

10 Juni 2015 - 16 Januari 2016

Thailand en Australie

Landen bezocht: