G'day mate! - Reisverslag uit Maidstone, Verenigd Koninkrijk van Wies Rebel - WaarBenJij.nu G'day mate! - Reisverslag uit Maidstone, Verenigd Koninkrijk van Wies Rebel - WaarBenJij.nu

G'day mate!

Blijf op de hoogte en volg Wies

31 Juli 2015 | Verenigd Koninkrijk, Maidstone

Inmiddels zit ik alweer drie weken in Melbourne en ben ik al meer dan 7 weken van huis weg. Tijd gaat zo ontzettend snel, vliegt echt voorbij. Vooral als ik besef dat ik alweer op een kwart van m'n avontuur zit!
Ik heb een hele gezellige en leuke vriendinnengroep, totaal met z'n 12en. We gaan samen uit, eten samen, kletsen de hele dag, sturen berichtjes als we pauze hebben op de universiteit, reizen samen en vooral veel fun. Vorige week samen gegeten en gekookt, het is vooral heel leuk dat je allemaal in hetzelfde schuitje zit en veel dingen kunt delen.

Afgelopen twee weken heb ik ongeveer zeven keer m'n vakken veranderd. Een keer stond ik in de ochtend om 8u voor de collegezaal en bleek het vak gecanceld te zijn, andere keer werd ik gebeld dat het vak alleen voor master-studenten was, andere keer bleek iets te duur te zijn: altijd wel wat. Werden zelfs al grappen gemaakt dat ik dit jaar een award kon krijgen voor de international met de meest ingevulde unit amendment forms. Als het goed is heb ik nu een kloppend rooster. Ik volg vier verschillende vakken:
- Health, Activity, Community and Wellbeing; hier had ik vorig blog al een kleine beschrijving van gegeven maar is dus vooral de focus op onderwijs geven in gezondheid.
- Public speaking: voor grote groepen praten vind ik niet zo spannend maar ik vind het in het Engels doodeng aangezien ik nog niet heel zeker ben over m'n Engels vandaar dat ik dit vak heb gekozen. We moeten elke week een speech geven en veel spreken voor de klas. Tot nu toe erg interessant dus ben benieuwd hoe dit verder gaat zijn en de spanning wat afneemt.
- English in spoken interaction: dit vak vooral gekozen omdat ik dacht dat het leuk was wat meer van de Engelse taal te leren. Hier leren we vooral hoe gesprekken tot stand komen, hoe open je een gesprek, hoe sluit je een gesprek en gaan gesprekken analyseren en leren de theorie hierover.
- Social media: ik moet eerlijk bekennen dat ik dit vak heb gekozen omdat het goed in m'n rooster paste. Spreekt mij verder ook wel aan maar pas een les van gehad. Hier horen ook prestaties bij dus ben benieuwd.

Waar ik vooral mijn vakken op heb uitgekozen is uiteraard interesse maar ook omdat er geen tentamens bij zitten. Mocht je een tentamen niet halen dan zijn de herkansingen in December. Dan wil ik al lang en breed door Australië aan het reizen zijn dus dat kwam niet helemaal goed uit. Nu ben ik waarschijnlijk half Oktober al klaar. Verder heb ik alleen les op maandag, dinsdag en woensdag dus zo'n lang weekend is ook wel lekker. Dat er geen tentamens zijn heeft wel een klein nadeel: je moet iets harder werken tijdens de periode. Zijn heel veel opdrachten en presentaties maar gelukkig veel tijd om dit voor elkaar te krijgen.

Wat betreft werk ben ik aangenomen en heb al vier werkdagen gehad. Ik werk elke maandag, dinsdag en donderdag. Dit is op de maandag en dinsdag direct na college dus ideaal dat dit in dezelfde campus is. Het werk is niet zo spannend, vooral borden uitserveren en ophalen, maar het sfeertje is heel prettig. Zijn vooral studenten die tussen colleges door even komen lunchen, studenten die na hun college rustig een biertje komen drinken of docenten die even langskomen voor een goede kop koffie. We hebben ongeveer 50 tafels dus vervelen zit er niet echt bij. Loop de benen uit m'n lijf maar ik oefen veel Engels, kan eindelijk sparen en benut m'n tijd goed. Verder mag ik ook na elke werkdag gratis een maaltijd van de kaart kiezen, haar instelling is om goed voor haar personeel te zorgen zodat we hard voor haar willen werken. Heel prettig om dus zeker te zijn van drie goede maaltijden in de week, is beter dan de 2-minuten-noodles als avondeten.

Vorige week donderdag was er een Aussie Mate-meeting. Je kon het aangeven als je een Aussie-mate wilde. Dit houdt in dat je wordt gekoppeld aan een Australiër en daar dus al je vragen aan kunt stellen en die je wat meer van de stad kan laten zien. Mijn mate heeft helaas geen contact met mij opgenomen maar waren gelukkig genoeg andere gezellige mensen tijdens deze meeting. Later heb ik dit aangegeven bij de VU en die hebben een nieuwe mate voor mij geregeld. Ik heb nu een hele spontane gast uit Melbourne, Luke, heeft zelf ook in de student village gewoond en wilt is razend enthousiast over de stad. Hij heeft nog een aussie mate dus volgende week staat er een activiteit op de planning met z'n drieën. In de avond zijn we voor het eerst gaan stappen in Melbourne. Eerst een pre-party aan de andere kant van de stad bij een vriendinnetje thuis en daarna naar de 'Spice Market'. Een hele grote en dure club maar op donderdag is het 'ladiesnigh' dus gratis drankjes voor alle vrouwen. Dat scheelt wel veel op zo'n avond aangezien je voor een normaal biertje al 10 dollar betaald. Ik verbaas me steeds minder over de prijzen maar blijft echt heel duur. Alles is duur maar gelukkig verdien ik nu hier ook meer dus dat maakt het een beetje goed. Een aantal Mexicaanse vrienden van m'n trip vorige week hadden blijkbaar minder moeite met deze Australische prijzen want die hebben 800 dollar neergetikt voor een privé party-cabin in de club. Was wel leuk een keer mee te maken, konden via de VIP-ingang naar binnen en gratis garderobe, verder natuurlijk belachelijk dat mensen dit doen maar hebben een topavond gehad. Er rijdt geen openbaar vervoer meer maar aangezien zoveel mensen naar de student village terug moeten is een taxi delen net zo makkelijk.

Vorige week vrijdag m'n eerste footygame gehad. Hier hadden we natuurlijk met onze trip al een clinic van gehad maar heel tof om het nu in het echt te zien. Groot stadion waar iets meer dan 50.000 mensen in kunnen. Bij de ingang ons gezicht laten schminken (hebben gewoon een random club gekozen om te supporten) en mooie plek opgezocht. Dit is oprecht de meest bizarre sport die ik ooit heb gezien. Het is een gigantische groot, rond veld. Elk team heeft 22 spelers, dus staan met heel veel spelers op het veld. Er zijn als ik het goed geteld heb 8 scheidsrechters en die nemen ook de bal steeds uit vanaf de zijlijn. Wat vooral heel vreemd was is dat er mannetjes met roze pakjes door het veld rennen en die geven tips door van de coaches en brengen water. Dit is allemaal tijdens het spel. Je mag elkaar neerhalen, wegduwen, op elkaar ploffen en het lijkt wel of er geen regels zijn. Als ze gewoon in het veld staan zonder bal tackelen ze elkaar ook, zo bizar dat het gewoon lachwekkend werd. Tof om een keer mee te maken, dit event was gratis voor alle internationale studenten om een kennis te maken met de sport. Ik heb ook een gratis 3-ritten kaart aangevraagd om nog een paar keer naar een andere footygame te gaan.

In het weekend twee dagen opgepast bij het Nederlandse gezin waar ik eerder de kleding van geleend had. Fijn om weer even een normaal bed te hebben en vooral een goede douche. Dat mis ik denk ik het meest. De studentvillage is echt heel gezellig met veel activiteiten maar het is heel smerig en oud. Het wordt volgend jaar gesloten omdat het zo oud is, dat geeft denk ik de staat wel een beetje aan. Maar de gezelligheid is top: elke maandag filmavond en elke woensdag sportavond. Afgelopen week stond Ultimate Frisbee op de planning, je speelt dan met je huis tegen andere huizen. Eens in de maand is er eten met het huis: dit was afgelopen week. Het was Italian Night en dan kan je voor één dollar aanschuiven: ook leuk zo de andere studenten te leren kennen. Het op mezelf wonen gaat me ook prima af, moest een keer stiekem wel lachen want ik had geen borden meer, waren allemaal smerig dus heb lekker m'n tosti en de ketchup in m'n pan gegooid en daaruit gegeten. Verder ook erachter gekomen dat het niet slim is om melk 2 weken in de koelkast te laten staan, als al je ondergoed vies is dat je ze niet uit de schone wasmand kan halen en het niet voordelig is voor je tapijt om een fles olijfolie op z'n kantje neer te leggen maar al met al ook goed nieuws: m'n vis leeft nog!!! M'n eerste was is trouwens goed gelukt, was spannend aangezien ik écht nog nooit een wasmachine heb aangezet maar alles heeft z'n kleur nog en ruikt naar roosjes.

Gisteren was het weer donderdag en stond er een 'welcome function' op de planning. Dit is een avond voor alle internationale studenten en de aussie-mates. Iedereen moest netjes gekleed en de drankjes waren op kosten van de universiteit. Daarna gaan stappen en weer genoten van de avond. Vandaag gewerkt en een dagje met Katie doorgebracht in de stad. Ze was haar telefoon verloren maar na een hele zoektocht hem uiteindelijk gevonden bij een dude die gisteren iets te diep in het glaasje had gekeken en hem in z'n zak had gedaan. Daarna gegeten bij de Pancake Parlour, waren natuurlijk niet zo lekker als de Nederlandse pannenkoeken maar kwamen wel goed in de buurt. Katie is wel m'n beste vriendinnetje hier, komt uit Amerika en helpt mij heel erg met m'n Engels. Ik heb haar inmiddels ook een beetje Nederlands geleerd. Ze weet inmiddels de kleuren, tellen van 1 t/m 10, de dagen en de maanden. Beetje bij beetje komen we er wel. Ook ga ik veel met Wiebke om, komt uit Duitsland. Met z'n drieën, ook wel 'the three musketeers' eten we elke avond en ik zie ze elke dag wel. Morgen gaan we aanvragen bij de student village of ik kan verhuizen naar het huis van Katie, zou toch leuk zijn.

Zit het zo terug te lezen en dit is dus ongeveer 1,5 week beschreven. Elke dag is weer een nieuwe verrassing en ben echt heel blij met m'n nieuwe vrienden en vriendinnen. Voelt alsof ik hier veel langer ben maar denk ook vaak aan thuis. Gisteren weer een pakketje van thuis binnengekregen met veel Nederlandse dingetjes zoals kaarten, foto's, schoenen, dropjes (dankjewel Omi!), beschuit met blauwe muisjes voor als Laura en Daniël hun eerste kindje krijgen en andere leuke dingetjes. Ik lig weer met een hele grote glimlach in bed, kijkend naar de foto's van familie en vrienden thuis. Tot volgende week! See ya mate!



  • 31 Juli 2015 - 18:48

    Jokelien:

    Hoi Wies, super leuk dat het zo goed gaat en dat je vriedinnen hebt gemaakt.
    Het is leuk om je zo te kunnen volgen. Ja de weken vliegen voorbij. Hier gaat het allemaal goed. Druk in de bed & breakfast de gasten komen ook van de hele wereld zoals Zuid A frikaanse Brazilie ook uit Australie spanje frankrijk en nog veel meer. Geniet er nog maar lekker van. Kus Har en Jook

  • 31 Juli 2015 - 21:24

    Oma:

    Hoi lieverd. Net je hele verhaal gelezen,wat een ervaringen weer,je geniet ervan en hebt weer leuke vriendinnen en internationaal ook goed. Wel een beetje netter worden op alles.
    Zit inmiddels in Frankrijk,we hebben er 9 en half uur over gereden met 4 tussenstops.Weer is goed,ga er lekker van genieten. Kijk uit naar je volgende blog volgende week. Veel liefs Omi.

  • 01 Augustus 2015 - 07:25

    Melanie:

    Heerlijk om te lezen en gewoon Wies te herkennen!!! Haha...

  • 01 Augustus 2015 - 09:21

    Mams:

    Hi lieverd, heerlijk om te lezen! Nu zit iedereen in t buitenland, ook Omi , maar jij t verst met Paul en das! Wat maak je toch een hoop leuke dingen mee! Fijn om t allemaal te lezen ! Dag lieverd! Hou van je xx

  • 03 Augustus 2015 - 21:20

    Marti En Jos:

    Hoi Wies, je maakt toch wel heel veel mee daar down under. We kunnenons voorstellen dat de tijd dan omvliegt. Leuk dat je werk hebt gevonden en vooral dat je geniet! Marti+Jos.

  • 04 Augustus 2015 - 20:17

    Papa:

    Hi Lief poepie van me! Wat een heerlijke verhalen allemaal! Het is alsof het steeds leuker wordt, kan bijna niet he, wat super allemaal. En je leert dan ook nog het een en ander, hoe een wasmachine werkt, dat olijf olie heel vet is op je vloerbedekking en spreken in het openbaar , in het Engels ! En dat voor een Rebelletje, die zijn allemaal niet zo sterk in talen, die moeten eerst allemaal de wereld over reizen om een vreemde taal een beetje te leren. Leuk ook dat je van die fijne vrienden en vriendinnen hebt. Die ga je zeker later nog wel eens opzoeken lijkt me. En van die sport wedstrijd , geinig hoor om een keer mee te maken. Nou kind , ik kijk weer uit naar je volgende bericht ! Dag lekkere scheet van me !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wies

Actief sinds 27 Mei 2015
Verslag gelezen: 378
Totaal aantal bezoekers 18605

Voorgaande reizen:

10 Juni 2015 - 16 Januari 2016

Thailand en Australie

Landen bezocht: